søndag 4. mai 2014

En myk start på mai

Eidsvollbygningen


Det er så deilig når man har mulighet til å ta en langhelg uten altfor mye som absolutt gjøres. Jeg er egentlig så fornøyd med alt som ble gjort i april at det ble en ganske rolig og fornøyd start på mai. Noen frø ble sådd, men så ble vaskerommet ryddet og vasket tilbake til sitt egentlige formål. Nå ligger de store putene til Hammock'en  på benken der jordbaljer og potter har regjert siden januar. Skittentøyskurvene slipper å stå trangt mellom jordsekker og vaskemaskinen behøver ikke fungere som tørkestativ for diverse nyvaskede potter.
Fredag satte jeg opp en rosebue som inngang til kjøkkenhagen. Den er endel år gammel, og har stått på vent i garasjen etter jeg flyttet. Det er utrolig hva en slik portal kan gjøre for romfølelsen. Den er nesten usynlig, men samtidig en tydelig inngang.

Lørdag kjørte jeg meg en tur sørover i stigende vår-rus. Det var som å kjøre inn i framtiden. Fra mine bittesmå knopper på bjørka til blomstrende brudespirea og kirsebær. Jeg dro til fruktblomstrende Telemark og så en feiende flott forestilling på Evjuspelet i Gvarv. Huldresølvet ble framført i anledning 200-års jubileet for grunnloven vår. -Og riktig så nasjonalromantisk var det på bygdetunet, med lysegrønne trær, blomstrende lønn og beltestakker.


Eldstejenta mi (mørkt hår i midten) er med som hulder.

























Dagen i dag har jeg brukt sammen med søsteren min på Eidsvoll. Der var det hagefest i stallgården. Masse boder med mye spennende.
Jeg kom hjem med to roser til rosebuen, en kjempeverbena og fire sitronverbenaer.
Endelig fikk jeg tak i sitronverbena! Mitt overvintrede (innendørs) eksemplar fikk et heftig lusangrep og ble avlivet på tampen av vinteren.
Jeg regnet med å skaffe ny på hagemessen på Lillestrøm, men dengang ei! Det var nedtur...
Men her på Eidsvoll fantes den - så nå skal jeg fylle opp igjen fiskekrydder-lageret mitt til neste vinter :)

 Rosene jeg kjøpte heter William Baffin og er noen kanadiske tøffinger (H7). De skal i teorien kunne strekke seg tre meter, og dermed kle inn buen min. Om teori og praksis stemmer vil tiden vise. (Det er forøvrig ikke disse rosene som er på bildet over.)
Jeg hakket og slet meg til to dype hull i steingrunn. Med litt ekstra godsaker i hullene så håper jeg den godeste William stikker røttene ut og skyter til værs.





























Ønsker alle en fin ny uke :)

7 kommentarer:

  1. Morsomt med sånne forestillinger fra gamle dager :-)
    Bra med tips om hardøre roser!

    SvarSlett
  2. Oi så stilig rosebue! Den var bare fabelaktig fin. En slik en ønsker jeg meg også! Flott å høre om dine såprosjekter, ja det er godt når alle frøpottene kan ryddes ut - til de rette omgivelser og til eksplosiv blomstring! Flink skuespillerjente du har! :)

    SvarSlett
  3. Hei! Du er jo bare såå flink! Kjekk og inspirerende lesning..som alltid. :-) Nyt våren og din hage som er så vidunderlig. God uke !

    SvarSlett
  4. Skal si du har hatt en innholdsrik helg! Myk men innholdsrik, ja! Og jeg har bare jobbet, og har egentlig ikke så mye bra å tenke tilbake på... det beste er jo at mai nettopp har begynt! Jeg visste forresten ikke at det var sånne dager på Eidsvoll, har hatt lyst å dra dit etter nyåpningen, og roser mm i samme slengen hadde jo vært perfekt :)

    SvarSlett
  5. Så artig å se bilder fra turen din. Godt med et slikt avbrekk. Rosebuen din ser flott ut. Blir spennende å følge med på hvordan det går fremover. Lykke til:-) Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  6. Langhelger og utflukter er gull når Norge er pyntet på sitt vakreste. Slik som nå.
    Fine Bilder du viser fra turen din da.
    Sitronverbena? Hva brukes den til tro?
    Må ellers si jeg er spent på han canadiske "typen" William. Om han er no´tess på Fagertun og innfrir forventningene. He he…
    God onsdag. Her regner det. Juhuu!

    SvarSlett
  7. Hei! Det er meg igjen :)

    Jeg er med i humlestafetten på Moseplassen og har utfordret deg til å bli med også! Tar du den? :)

    Jeg har skrevet om at humlene og jeg deler på favorittene :)

    Les om Humlestafetten her.

    SvarSlett