søndag 22. september 2013

Høstlig forvirring


Min standhaftige geranium 'Patricia' er ikke forvirret, men den begynner å bli litt sliten og tynn i håret nå. Den myser mot høstsolen som er lav og blendene.

Jeg klippet gresset i dag og oppdaget at hagen har hatt nattlig grevlingbesøk igjen. Sukk... 
Så lenge den holder seg til snegler og mark i plenen så får det gå, men tenk om grevlingen oppdager alle godsakene som bor i bedene mine..? Og hva med kattene? 

Jeg kunne ikke se at grevlingen hadde rotet i bedene, men jeg tok en runde med kameraet for sikkerhetsskyld. Ikke for å knipse grevlinggroper, men for å få med meg alt som blomstrer før grevlingen (eller frosten) avslutter sesongen for godt.

Jeg ble møtt av en litt forvirrende sammenblanding av årstider...


Sammen med modnende gresskar og solhatt, blant visnende bregner, blomstret primula og forglemmegei-søster. De to sistnevnte var ikke riktig så glamorøse og etterlengtede nå som de ellers pleier å være. De skinner liksom litt mer om våren når de får scenen for seg selv.


Finn en feil... 
Den sommerlige løytnantshjerten har dukket opp for å hilse på høstblomstene. Men den kan se like fin ut med georginer, hjortetrøst og klematis, som med blomstrende bjørnerot og akeleier.
Det er litt morsomt når naturen gjør sine triks. Små overraskelser er kjærkomne så sent i sesongen. Nå som alt er så nær en avslutning, blir slike ivrige gjenblomstrere tatt godt i mot.
Plutselig en natt dukker Petter Rimfrost opp med penselen sin og maler alt hvitt...

Inntil videre kan jeg konstantere at jeg fortsatt har liljer. To slag blomstrer fortsatt (ups... tre, men de orange er ikke med på bildet). Jeg har ikke navn på noen av dem. De som ser mest slitne ut, har jeg hatt i fire år. (Ikke rart de er slitne.) De andre satte datteren min i fjor høst. De har bare blomstret en drøy uke enda. 


Liljene dufter fantastisk. Spesielt den 'gamle' som henger litt med ørene (nederst til venstre). Den fyller luften flere meter rundt seg selv. 

Noen steder i hagen er det imidlertid høsten som dominerer. Blomkarsen er nesten selvlysende og villvinen i ferd med å bli rød. Soppen gror i det fuktige været og det er snart mer løv på bakken i urtehagen enn i trekronen over. Selv ringblomstene merker at været blir tøffere til tider...


Det er deilig når solen skinner og høsten viser seg fra sin milde, vakre side. Jeg håper det blir lenge enda til første frostnatt :)






10 kommentarer:

  1. Nydelige bilder, krysser fingrene for at hagen kan få skinne i sin forvirring lenge ennå. Jeg håper grevlingen kan finne seg noen andre jaktmarker , så hagen din blir trygg for herjingene. Ha en deilig søndag.

    SvarSlett
  2. Ja, her var det mange flotte bilder! Jeg har hatt besøk av grevling i snart to uker, og den har rasert halve plenen. Det ser mildt sagt ikke ut, men sånn er det hver høst. Den har ikke rørt noen planter, så det er kun oldenborrer og evt. andre mark den er på jakt etter. Her er det mye oldenborrer og de må være en lekkerbisken for grevlingen siden den flerrer opp plen etter plen for å finne det.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Enda en grevling ja! Får håpe den holder seg langt unna kattene! Ser det har blitt skikkelig høst i hagen... rart siden jeg dro i fra den i full sommerblomst! Gleder meg til å se alle sammen igjen i høstferien nå :) Ikke lenge igjen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg holder Bagera inne om natten for sikkerhets skyld. Gleder meg veldig til du kommer hjem, jenta mi:)

      Slett
  4. Kor mykje fint som blomstrar fortsatt i hagen din. Artig med dei som tek ei ekstra runde med blomstring før frosten sett inn. Her er det jammen ein rododendron som held det gåande fortsatt.
    Håper grevlingen ikkje øydelegg noko for deg.

    SvarSlett
  5. Herlige bilder med masse pang i! ´Patricia´ hadde virkelig en flott farge. Den passet nydelig nå om høsten med sin mettede lillarosa. Herlig at vårblomstene tar seg en ekstrarunde. Man kan som du sier, ikke få nok blomstring før frosten setter punktum. Inntil videre ser det bare herlig og blomstrende ut hos deg.

    SvarSlett
  6. Så flotte bilder fra hagen din!
    Så mye fint som blomstrer enda,å gøy å se vårblomstene som prøver seg som høstplanter også;)
    Mange koselige overraskelser å finne i naturen!
    Håper grevlingen lar plantene dine være i fred...
    Ønsker deg en ny flott uke!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  7. Flotte bilder fra den flotte hagen din! Så kjekt med overraskelser, håper jeg også finner noe uventet når jeg drar til feriehagen igjen i oktober. Ellers er det jo artig når planter blomstrer et par uker før/senere enn vanlig også, det blir lett noen nye kombinasjoner rundt om :)

    Måtte en viss Petter holde seg unna litt til, ja!

    SvarSlett
  8. Så flott hage du har. Nydelig også om høsten. :) får håpe du får flere flotte dager før frosten kommer. Anne Kari

    SvarSlett
  9. Hvem skulle tro at det var september i hagen din:) Et lystig syn for øyet...og forhåpentligvis ikke for grevlingen....:) Patriciaen klamrer seg fast hos meg også. Lurer på hva du har foret den med før du sendte den i posten..:):)

    SvarSlett