torsdag 25. juli 2013

Roser i krig og harmoni




På 1400-tallet var det periodevis borgerkrigs-lignende tilstander i England. Kampen sto om Englands trone og hovedmotstanderne var huset York og huset Lancaster. I ettertid kalles dette rosekrigene fordi begge partene hadde en rose som sitt symbol.
Lancasters røde rose

Yorks hvite rose












Når jeg leser om de historiske rosene, er det morsomt å finne ut at litt av historien fortsatt eksisterer i min egen hage. Ikke at det er krigerske tilstander her, men jeg tror derimot at jeg har samlet krigssymbolene i fredelig sameksistens innenfor hagegjerdet.

Rosa alba suaveolens 'Kystkvitrose'

I fjor plantet jeg Rosa alba suaveolens 'Kystkvitrose'.
Det er en gammel, hardfør rosesort med doble til lettfylte blomster som dufter deilig. (Suaveolens betyr velluktende)
Dette er i følge litteraturen rosen som slekten York brukte som sitt symbol under Rosekrigene i England.
Rosen har også blitt brukt til produksjon av rosenolje i Iran og Bulgaria.
Den er en god kystrose, men jeg satser på at den vil like innlandsklimaet her på Fagertun også.
Den skal ha kraftig vekst og blomstre godt på mager jord. Rosebusken kan bli drøyt 2 meter høy og er engangsblomstrende, men med langvarig flor. Foreløpig er den liten, men den blomstrer fint og ser ikke ut til å ha tatt noe skade av årets tøffe vårvinter.


For et par - tre år siden fikk jeg en rot av en vakker rødrosa rose av søsteren min. Den hadde ikke noe navn, men etter å ha lett på nettet og i bøkene mine, så tror jeg ganske bestemt at det må være Provinsrosen. Det vil si Rosa gallica 'Splendens'.
Rosen er en variant av Rosa gallica officinalis som antagelig er den eldste rose i kultur. Denne gallicarosen mener mange at var Lancasterslekten sitt symbol. Hvis jeg ser litt rundt på det, så er altså dette rotskuddet jeg fikk en etterkommer av Lancasters røde rose.
Det er jo en fornøyelig tanke.

10 kommentarer:

  1. Det er alltid spennende å vite litt om historien bak :)Lekre roser ja :)

    SvarSlett
  2. Flotte roser. I år er det jo prima sommer for de rosene som har kommet seg gjennom våren og som ikke er foredlet til å være så glad i regn. Har en stor busk med fylte rosa blomster som i år har fått ut flere av sine knopper enn jeg har sett de 15 årene jeg har bodd her.

    Ha en fin dag!

    Brita

    SvarSlett
  3. Nydelige roser og morsom informasjon ;) Ha en herlig dag. Her skinner solen....og jeg tror jeg drar å kjøper litt planter på salg i dag ;)

    SvarSlett
  4. Tenk at du har begge symbolene fra rosekrigen i din egen hage - for et sus av middelalder! Spennende historie å fortelle til hagens gjester.

    SvarSlett
  5. Kjempefine roser du har :) Veldig artig når det hører med litt historie.
    Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  6. Fine roser og takk for titten innom meg :)

    SvarSlett
  7. Så flott at du deler dette historiske suset med oss!...spennende å vite litt om historien til plantene:)

    SvarSlett
  8. Interessant historie, nydelege roser i ein vakker hage :)

    SvarSlett
  9. Nydelige roser og fine bilder. Kan nesten kjenne duften :-)

    SvarSlett