torsdag 18. juli 2013

Kveldsrunden

Pion 'Bowl of Beauty'
I går kveld tok jeg en runde i kveldshagen etter en lang dag på jobben. I lav kveldssol hilste jeg på dagens nykommere og registrerte at den vakre valmuen som jeg hadde sett nyutsprunget før jobb, allerede var blitt en frøkapsel.
Livet er en runddans i høyt tempo om dagen. Jeg prøver å få med meg alt jeg rekker, og sparer øyeblikk med kameraet til vinteren igjen fryser hagen og legger alt i dvale.

Ovenfor er en pion som jeg delte og flyttet i høst. Den blomstrer fint, men spinkelt. Blomstene er mindre enn de pleier. Kanskje den tar seg opp til neste år? Vakker er den uansett.

Iris hollandica
Kveldens overraskelse var en Iris som jeg tror må ha vært en bonus fra høstens knoll- og løkplanting. Jeg kan ikke huske å ha kjøpt den... Det er alltid hyggelig med nye planter når man minst venter det.

Pionvalmue
I våres sådde jeg noen tettfylte valmuer fra en gammel frøpose. Jeg har hatt den liggende i mange år. Hele tiden har den blitt lagt til side fordi den inneholdt frø i fargeblanding. Jeg er nok litt redd for ukontrollerte blandinger...
I vinter ble jeg imidlertid så inspirert av å se valmuer på den ene bloggen etter den andre, at frøene ble drysset ut i såjord og gitt en sjanse allikevel.


Resultatet har blitt massevis av bustehoder i rødt, hvitt og nesten sort. De har ikke gruppert seg etter farge. De holder ikke på kronbladene sine. De vokser ikke på noen måte rett. 
Men - de gir et vell av frodig tilfeldighet og glade overraskelser!



Den fineste blomsten på runden min var imidlertid min yngste datter. Ikke riktig i full blomst enda, med i lovende knopp. Hun har æren for høyre side av kvisthulen og jeg håper at den gryende hageinteressen hennes også vil slå ut i full blomst en vakker dag.


Nå skal jeg ha resten av ferien min for i sommer.
Hagen blomstrer og været ser lovende ut.
Åhhhh så deilig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar