mandag 20. mai 2013

Sommerpinse

Etter en lang og kald vår slo plutselig pinsen til med knallvær og sommervarme. Selv om yr på forhånd meldte sprutregn fra 17. mai og ut pinsen, så ble alt ombestemt i siste liten. Noen ganger slår alt til på en gang!

Vier i vakker blomstring

Med temperaturer langt over tyve grader eksploderte vårblomstene fram. Plutselig foldet alle narcissene ut kronbladene sine og viste fram den ene trompeten vakrere enn den andre.

Utplanting 

Jeg passet på å starte utplantingen av ferdig herdede  planter. Endelig kunne valmuer, riddersporer, veronica og georginer finne sine endelige plasser ute i det fri.
De var de heldige første som rakk å flytte i løpet av en ganske hektisk utplantningshelg.

Det er noen planter jeg vet akkurat hvor skal stå, og så er det alle de andre
som jeg ikke aner hvor vil passe best. Det er litt rart hvor vanskelig det er å huske hva som står hvor i
bedet når plantene ikke synes enda.
Jeg skal skjerpe meg i år og notere flittigere hva som vokser hvor, hva plantene heter og hva som bør tilføres eller flyttes.
Haha... som om jeg ikke har sagt dette før!


Poteter

Jeg spadde opp en plass til mine Blå Kongo-poteter som jeg kjøpte på hagemessen.
De fikk flytte ut bak kjøkkenhagekassene. Nærmere bestemt mellom kassene og gjerdet. Der får vi se hvordan de vil trives. På
utsiden av gjerdet er det et jorde, og inntil gjerdet vokser det masse brennesle, kveke og bringebærkratt. Jeg vil tro at de gjerne vil holde potetene med selskap. Jeg burde egentlig prøve å finne på noe lurt for å holde ugresset på utsiden nettopp der.


Kjøkkenhagen

Lørdagen ble viet kjøkkenhagen spesielt og jeg fikk sådd til alle tre kassene. Nå er diverse salat-, gulrot- og rødbetfrø i jorda.
Jeg sådde bønner også, men tar det som en bonus om de kommer helskinnet opp i lyset. I helgen var ikke temperaturen noe hinder, men i og med at de liker varm jord så kan det vel hende at de protesterer litt om været snur. Dessverre er sneglene veldig glad i bønnespirer, så glad i dem faktisk, at jeg har funnet ut bønner bør såes inne og først plantes ut når de er store nok til å takle både snegler, vind og vær.
(Jeg har faktisk sådd noen bønner inne da... men de skal opp ved pergolaen og den er ikke ferdig enda...)























Ellers så satte jeg ut rød meldestokk sammen med salatsådden min.
Den lyser opp som den eneste planten i bedet. Rød og fin. Jeg tror jeg må ha den i flammebedet mitt også. Det skal bli spennende å se hvordan den  blir som "voksen" plante. Lurer på om den blir større enn vanlig meldestokk og om den frør seg like iherdig.

Jeg sådde agurkurt, tagetes og reddiker, samt plantet ut to av tre broccoliplanter. (De sådde jeg egentlig som spisespirer for lenge siden, men i og med at de overlevde massakren på kjøkkenet så får de få en sjanse til...) Den tredje broccoliplanten oppdaget jeg selvfølgelig på den andre verandaen min etter at jeg hadde dekket til bedet med fiberduk! Typisk!
Orket jeg å løfte på fiberduken og plante stakkaren? Niks...! Vi får se senere. (Hvis den ser veeldig bedende ut...)























Urtehagen

I urtehagen satte jeg persille, gresk oregano og fransk estragon.
Jeg fant en gammel kasse i uthuset som jeg satte oppå noen murstein, fylte med stein, markduk, jord og plantet til med sitrontimian. Plantene hentet jeg fra et blomsterbed.
I fjor tørket jeg en del sitrontimian og den er veldig god å bruke på fisk som jeg baker i ovnen. Jeg skal være flink å høste enda mer i år!























Dessverre har all salvien min dødd ut i løpet av vinteren. Det rare er at suppetimianen har overlevd! Helt klok på overvintringen til disse plantene blir jeg visst aldri. Myntene lever i beste velgående, men de orker knapt å vise seg over jorden enda.
All månedsjordbæren som jeg sådde i fjor har forresten dødd. Kjedelig! I fjor rakk nemlig ikke bærene å bli modne før frosten tok dem. Så mye for den jobben!


Det ble tid til både soling, grillbesøk og rydding bak uthuset denne helgen.
Pergolaen kom jeg riktignok ikke videre med, men gresset fikk til gjengjeld årets første stuss!
Det gjorde virkelig susen. Da luktet det sommer og du verden så ryddig og fint det ble etterpå.
Jeg fikk også kuttet opp en diger haug med kvist som jeg la i gangstiene i bedene. Det blir ekstra mye avklipp etter strenge vintre som den vi har hatt i år. Til og med Hurdalsrosene mine har fryst endel!



Enda er det mange planter som venter på å få komme ut i bedene. De må nok vente litt til, er jeg redd. Nå er det en ny uke med full jobb, kjøring av unger og diverse konfirmasjonsforberedelser som står for tur.
Men når jeg drar til jobben i morgen tidlig, så skal jeg ha med meg en stor bukett med narcisser.
Da regnet kom i ettermiddag, så var det flere stakkarer som ble slått til bakken. Store fylte trompeter blir enda tyngre når de fylles med vann i tillegg...

Ha en fin ny uke :)



12 kommentarer:

  1. Travel og veldig fin tid nå :) Masse fint i bedene dine.
    Fin uke til deg.

    SvarSlett
  2. Hvor er din Vier dog fin! Tak for fine billeder og tekst.

    SvarSlett
  3. Viene var bare helt skjønne! Litt av en vårkavalkade i hagen din. Har akkurat samme utfordringen som deg når det gjelder hva som skal plantes hvor:) Ender opp med å spa opp nye bed og kjempe mot røtter fra trærne som har levd siden tidenes morgen:) Tusen takk for at du sender nye flotte blomster til meg. Jeg har gravd opp til deg også, så sender i morgen eller torsdag når jeg er tilbake fra Enerhagen. Ha en fin uke og lykke til med konfirmasjonsforberedelser.

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder av vårblomstringen i hagen din. Merkelig dette med overlevelse - jeg blir heller ikke helt klok på det. Mine Narcisser Rip Van Winkle som jeg tror du har ,tålte ikke vinteren selv om de ble plantet ganske tørt, og noen av tulipanene som gledet stort forrige år er bare visne gule blader. Hva slags plante er de søte rosa skyene på det nederste bildet ditt.

    SvarSlett
  5. Ja, vi har hatt ei nydelig Pinse og fått kosa oss mykje ute. Haging har det blitt mest av :)
    Vinteren har vore veldig hard. Her har det fryst og tørka opp alt for mykje. Til og med mykje løk har forsvunne om den er rotna eller kva det er veit eg ikkje. Men vekk er det ivertfall og det er i store mengder.
    Same her, lurer alltid på kvar i verden eg skal plassere alle plantene eg har sådd :)) Merkelig slik er det kvart år.
    Ser Bispelua mi står med knupp no, den kom i hagen sist sesong. Søte blomsterstilkar på den.
    Ha ei fin veke du også, frå MarJE.

    SvarSlett
  6. Hello! I have been following your blog for a while now and really enjoy your lovely photographs. I was wondering if I could pester you to add the translation button so I could read about what you are up to in English as sometimes I struggle to understand! Hope all well with you and your plants! Mici.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much! I have added a translation button, but I don't know how well it will translate...
      Have a nice evening:)

      Slett
  7. Så mye du har gjort og så vakre bilder!

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder, hva heter blomsten på det nederste bildet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Den nederste er Bispelue. Den kommer med blomster som etterhvert blir borte i bladverket. Det er best å klippe vekk de gamle bladene tidlig om våren så blomstene kommer til sin rett:)

      Slett