søndag 12. mai 2013

Hva slags blomst er dette?


Inspirert av forrige innlegg hvor jeg fikk navn på min ukjente knoll, så prøver jeg meg en gang til.

Denne gule planten har jeg hatt i mange år, men jeg vet enda ikke hva det er! (Flaut, i grunnen...)

Den har kraftige, stive stilker og blir minst halvannen meter høy. Den legger på seg for hvert år, men sprer seg ikke utover det. Jeg har vel fått én frøplante fra den i årenes løp.

Den kan legge seg over i kraftig regn under blomstringen, men med litt støtte klarer den seg helt fint selv.

Den er en super snittblomst. (En stilk er nesten en bukett i seg selv.)

Den er en insektsmagnet - og i disse humlemate-tider er det en stor fordel :)

Den blomstrer på ettersommeren og den blomstrer lenge. Her ser vi en avblomstret ridderspore ved siden av den ukjente, gule.



Det er sikkert mange som kjenner den, så jeg blir veldig glad om noen kan gi meg et tips om hva den heter. Jeg har lett på nettet, men har ikke hatt hellet med meg enda.






















Ha en fin ny uke i hagen:)

4 kommentarer:

  1. For et fint hus, med pen blomstring! Er det hjemme hos deg?

    SvarSlett
  2. Solidago av ett eller annet slag tror jeg, eller gullris på norsk. Har to typer av denne selv, en kanadagullris som blir ca 8o cm høy on en som blr 150 - 200 cm høy og likner veldig på din.

    SvarSlett
  3. Enig med Turid, Gullris av et eller annet slag. Vekstformen ligner min Gullris, men din har større enkeltblomster. Min dufter mimosa i regnvær...

    SvarSlett
  4. Hei på dere. Tusen takk for hjelpen! Jeg tror dere har rett, at det må være en storvokst sort av gullris.

    SvarSlett