mandag 22. april 2013

Prosjekt Pergola - del 1

I dag fikk jeg med meg sønnen min og dro på Pergolademontering.
Ikke akkurat hva en tenåring (som har sittet oppe halve natten med dataspill) ønsker å bruke en søndag til... 

Jeg forsøkte meg med en vekking klokken elleve, men det tok enda halvannen time før jeg fikk ham ut av senga. Etter litt overtalelse (jeg har jo bursdag i morgen og dette er det jeg ønsker meg aller mest...) kom han endelig på gli. 
Han fikk penger til bensin og durte av sted på mopeden. (Frihet er viktig!) 
Jeg stappet bilen full av klatreutstyr, verktøy, kjeks (smøring), plaster, ekstra batteri til drillen, fotoapparat og freste etter guttungen. Best å ikke miste han av syne.


Det første som måtte gjøres var å ta ned armeringsnettet langs den ene siden. Det var festet med en million gjenstridige ståldingser, som jeg ikke vet hva heter. Jeg ga sønnen min en skrutrekker og mente han kunne bende dem ut, men det eneste som bøyde seg var skrutrekkeren. 
Heldigvis så trener sønnen min seks dager i uken, og lysten til å vise muskler er alltid tilstede. 
Han kastet seg over en tang og gikk til kamp mot alle dingsene. Tilslutt kunne nettet flyttes unna. 
Det vil si, det kunne ha blitt flyttet unna, om ikke fem år med oppspart humle og viltvoksende epletrær hadde klamret seg til det. 
Men hagesakser og sager av alle slag fant jeg i bilen, og  lillesøster som hadde tatt seg av all merkingen, tok på seg rensing av nett også.
En liten nødmelding til min svoger...
Armert med hver vår drill og etterhvert riktige bits, satte guttungen og jeg igang med demontering. 
Jeg overhørte alle spørsmål om hvor lenge vi skulle drive  på, og siktet meg inn på alle synlige og usynlige skruer. For hver andre skrue jeg fikk ut så surret bare bits'en rundt i neste. NEI!!! Knurring hjalp lite, og tyngden bak drillen var det så som så med jo høyere skruene satt. Det er tungt å både holde seg fast, klemme i mot og sikte riktig på en gang. Særlig når gardintrappa vingler og skruene er søkk borte inni treverket, fulle av beis og tremasse. 

Jeg angret så smått på at jeg hadde vært så nøye da Pergolaen ble satt opp. Jeg hadde jo ikke i tankene den gangen, at den skulle kunne tas fra hverandre. Den hadde sikkert stått imot både orkan og jordskjelv med bare en tredel av alle de skruene vi klemte inn. (På min ordre, så klart. Ikke verdt at den skulle kunne ramle fra hverandre, nei!)


Sakte, men sikkert, havnet flere og flere deler på bakken. Og selv om tenåringen måtte ruse litt med mopeden innimellom, sparke litt fotball med lillesøster og foreta en anseelig mengde kropphevinger i tverrbjelkene, så ble pergolaen luftigere og luftigere for hver time.

Da nødmeldingen gikk igjennom til min kjære svoger, ble det enda mer fart i sakene. Han dukket opp med mye kraftigere verktøy enn jeg hadde og det ble ny futt i demonteringen. Han dundret løs på mine oppgitte skruer med superkrefter eller baufil, alt ettersom. Jeg lukket ørene for splintrelyder og tenkte hardt på at alt kan fikses bare jeg får det hjem.


Ved hjelp av spett og en stein til å bende mot, fikk vi opp de fleste stolpene. 
De satt dønn fast i hvert sitt jordspyd og måtte tas opp sammen. De mest gjenstridige er fortsatt frosset fast i bakken og trenger enda noen dager med varmt vårvær før de kan bendes opp.


Ikke så mye pergola igjen her... 

Tilslutt sto det igjen bare 6 av 18 stolper. Alt annet lå pent stablet på bakken. 
De siste seks blir bare barnemat når det tiner i bakken. I alle fall til sammenligning med alt vi klarte å få gjort i dag. 
Jeg har tenkt til å ta resten på tirsdag. Da kan jeg nemlig få hjelp av en god venninne med traktor og henger. Det må til litt størrelse på hengeren for å få med armeringsnettet og de lengste bitene av pergolaen. En bilhenger blir nok for liten. 
Det er godt å ha gode venner, snille, flinke unger og hjelpsom familie!  :) 

Det skal bli veldig spennende å få reist pergolaen i hagen hjemme. Det kommer det nok mer om i et senere blogginnlegg. I mellomtiden skal jeg vaske vekk grønske og beise på harde livet. Gjenstridige gjenværende skruer må ut og den nye plassen må forberedes. 
Jeg lurer på om jeg kanskje må til å grave hull til spydene nå, siden de sitter sammen med stolpene. Vi får se...

Uansett er nok den verste jobben gjort i dag! - Og det kjennes vidunderlig deilig ut :D 

Krokus i kveldssol

17 kommentarer:

  1. For en innsats ! Flinke unger - jeg er imponert :)

    SvarSlett
  2. Ha-ha! Morsom historie og bra jobba alle sammen:)

    SvarSlett
  3. Veldig bra historie! Jeg gleder meg til å følge pergolaen på veien til sitt nye hjem.

    SvarSlett
  4. Spennende å se pergolaen plassert i sitt nye hjem etter hvert! Den var skikkelig flott! Lurer på om jeg skal stjele ideen og bygge en litt mindre utgave ett eller annet sted! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag - og lykke til med fortsettelsen!

    Stein

    SvarSlett
  5. Å dette blir veldig fint, alle mann til pumpene da går det unna(trøtt eller ikke hehe).
    Flotte bilder og artig innlegg.

    SvarSlett
  6. Oj vilket jobb! Tur att du fick så god hjälp :) Blir spännande att se den monterad sedan. Ha det fint!

    SvarSlett
  7. For en jobb dere har gjort! Flott pergola. Det blir spennende å se den montert i din hage.
    Men du skrev at du hadde fødselsdag i dag? GRATULERER så mye med dagen din!!
    Nyt den!
    *klem*

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Det var riktignok i går, men det går for det samme :D

      Slett
  8. Wow! Flinke folk :) Gleder meg til å se den gjenreist. Og gratulerer med dagen på etterskudd :)

    SvarSlett
  9. Heisann i våren. Nå har jeg lenge og vel sittet og lest bloggen din. Så herlig du skriver! Jeg bare måtte lese videre. Elsker også frodige litt romantiske hager med forskjellige rom. Vi har stor hage og det tar tid å få den frodig synes jeg. Har fortsatt store flater som skal plantes til. Men så artig det er å holde på i hagen. Så spennende med pergolaen som du har hentet "hjem". Her skal jeg virkelig følge med på utviklingen. Ønsker deg en flott dag. Her skinner sola og det blir ut i hagen etterhvert. Mvh Merethe

    SvarSlett
  10. Gosh så flott pergola! Sånn fikk jeg også oppført på min ønskeliste!
    Takk for fornøyelig lesing om din strevsomme men fine dag. Er godt når man endelig får dratt tenåringene ut av huset en stakket stund!

    SvarSlett
  11. Gratulerer med vel overstått bursdag!
    Så flott pergola du skal få. Skulle gjerne hatt en slik i hagen. :-)
    Koselig at du tittet innom hagebloggen min.
    Ha en riktig fin kveld.

    SvarSlett
  12. Gratulerer med overstått bursdag!
    Du verden, dette var virkelig godt jobba. Gleder meg til å se fortsettelsen.

    Ønsker deg en fin fredag! Klem

    SvarSlett
  13. Gratulerer med overstått! Så flott det blir:) Takk for at du vil sende meg duppesoleie:) Mailer deg adressen min. Kan du da sende din til meg? Tenkte å grave opp martagon til deg neste helg:)

    SvarSlett
  14. Kjørte over høgda en dag da jeg så at pergolaen var borte.Leste at du skrev at de skulle flyttes. Litt av en jobb dere har hatt/har,men du er heldig som har mange som hjelper til. Jeg venter spent på fortsettelsen..... Lykke til! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du aner ikke hvor glad jeg er for å ha fått den hit til Fagertun. Nå ligger den i deler på bakken, men den skal nok reise seg igjen:)

      Slett