søndag 7. april 2013

Kamille

Chamomilla recutita


Kamille er en yndig urt som blomstrer vakkert. Den tilhører kurvplantefamilien og ser ut som en liten prestekrage på en flergreinet stengel. 
Kronbladene bøyer seg litt nedover etterhvert som blomstringen skrider frem og hele planten dufter mildt og behagelig. Noen beskriver duften som litt epleaktig. Jeg synes den har sin egen helt spesielle duft. Rett og slett duften av Kamille :)
Planten kan bli opptil 50 cm høy og helt overstrødd med blomster. Den er ett-årig og må sås på nytt hvert år. Det vil si hvis den ikke har frødd seg selv, for det gjøre den mer enn gjerne om den får beholde noen blomster. Jeg samler som regel frøplantene og putter dem i sin egen urtekasse. De er lette å omplassere, eller evt nappe vekk.

Jeg bruker Kamille til te og det er vel nesten bare den av urtene mine jeg trenger en tesil til. Når den har tørket, drysser den fra hverandre i bittesmå deler. En kopp kamillete med litt honning i er ekstra deilig om kvelden.

Det finnes to arter som dyrkes og omtales som Kamille i urtemedisinen. Det er den vanlige Kamillen (den jeg presenterer her) og Romersk Kamille. 
Romersk Kamille skiller seg fra den vanlige ved å være flerårig. Den både dufter forskjellig fra den vanlige og har andre innholdstoffer. Den brukes primært i sjampoer og kosmetikk. Romersk Kamille er ikke herdig her hvor jeg bor. 

Kjennetegn på vanlig Kamille


Dette bildet har jeg lånt fra nettet.
Et sikkert kjennetegn som skiller den vanlige Kamillen fra Romersk Kamille og andre lignende (ville) kurvblomster, er at blomsterfestet er innhult.


I følge signaturlæren så var Kamille virksom ved kvinnesykdommer. Jamfør formen på hulrommet som minner om en kvinnes livmor.



Dyrkning og bruk

Kamille liker en solrik vokseplass i lett og veldrenert jord.

Den er god som te og har god effekt som urtemedisin.
I hele verden drikkes det tilsammen over en million kopper kamillete hver dag.
Som for andre urter så produseres det mest av de medisinsk aktive stoffene når planten vokser varmt og solrikt.


Det er blomstene som høstes.
De plukkes av og tørkes når de er helt åpne. Det er en langsom, men velduftende og hyggelig jobb. Gjerne i solskinn på dagen eller ettermiddagen, om kvelden har de en tendens til å brette kronbladene sine helt tilbake. De bør være duggfrie og tørre når de plukkes.
Jeg liker å klippe av blomstene uten stilk, men det gjør ikke noe om det blir med litt.




Det er mange grunner til å dyrke sin egen Kamille. 

I flere av de landene hvor Kamille dyrkes kommersielt (Argentina, Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Tyskland) er det til dels ganske store jord- og luftforurensninger. Det gjør at Kamillen vi kjøper ikke er så ren som den burde være. I din egen hage har du bedre kontroll.

I Kamille som er lagret lenger enn ett år, er innholdet av virkestoffer sterkt redusert. Dette skyldes at de medisinske hovedvirkestoffene i Kamille består av eteriske oljer og disse fordamper lett.
Den Kamillen vi får kjøpt i løs vekt eller i te-poser er som regel dyrket i utlandet og kan være flere år gammel.

Kamille har en lindrende virkning på mange hverdagsplager, og det er også slik at den har en god effekt på jorden den dyrkes i, slik at andre planter vil trives godt der etterpå.

Den regnes som en doktorplante som kan settes nær en syk plante for å hjelpe denne.

I komposten stimulerer den nedbrytningen.

Kamille som medisin


Kamille er en av de mest brukte og best dokumenterte medisinske planter i verden.

Den viktigste bruken av Kamille i dag, er som middel mot magesår og sår på tolvfingertarmen.
Kamille brukes også ved mage- og tarmkatarr, til å lindre kolikk, mot sår og hudplager, som avslapningsmiddel og til å lette symptomene ved forkjølelse og influensa.

Rollkur
I Tyskland er en spesiell kur, der man bruker Kamille til å behandle magesår, blitt anerkjent av den konvensjonelle medisinen. Den kalles for 'Rollkur'. (Rullekuren på norsk.)

Den virker slik at man brygger en sterk kamillete av tre teskjeer kamilleblomster i en kopp varmt vann. Denne drikkes på fastende hjerte (mage) om morgenen før man står opp.
Deretter skal man ligge ti minutter på ryggen, ti minutter på hver side og til slutt ti minutter på magen. 
Dette gjøres for at Kamillens virksomme substanser skal kunne nå alle deler av mageslimhinnen.
Tilslutt skal man hvile i sengen i minst en halvtime med et varmt og velgjørende kamilleomslag på magen.
Dette skal gjentas hver morgen i ti dager. 
Til denne kuren kan det alternativt brukes like deler Kamilleblomster og Sitronmelisseblader.

Kamille kan i tillegg til å kurere magesår brukes ved overskudd av magesyre, mye tarmgass, mellomgulvsbrokk, Crohn's sykdom og irritabel tykktarm.

Urteleger har oppdaget at de fleste problemer som måtte oppstå mellom munnen og endetarmen kan bedres ved jevnlig bruk av kamillete.

Kamillens virkning:
  • har en avslappende virkning på glatt muskulatur.
  • virker krampeløsende
  • er svettedrivende
  • virker beroligende
  • er betennelseshemmende
  • er bakteriehemmende


Bivirkninger:

I de store verkene om urtemedisin er Kamille angitt som en svært sikker urt å bruke. Det er ingen restriksjoner på bruk under graviditet og amming, ingen fare for overdosering eller skader ved langvarig bruk.
Kun en fare for kontaktallergi hos ekstremt ømfintlige personer er angitt.


Høstetid på kjøkkenbenken

Kilder:
Den Store Urteboken av Lesley Bremnes
Urtekildens Planteleksikon
Diverse nettsider om Kamille



2 kommentarer:

  1. Dette er jo veldig interessant. Jeg har som regel en litten kant i urtekassen min hvert år, men har i år tenkt å kante en kant i selve kjøkkenhagen med den fordi den er så vakker og fordi jeg drikker mye te av blomstene.
    Jeg lurer egentlig på om man også skal bruke bladverket til te? Eller er det som jeg har gjort til nå, bare blomsten i seg som skal høstes og benyttes.

    Jeg har en stor krukke på benken med blomsterhoder blandet fra de siste tre årene. Så de har ikke så mye virkning lenger. Da hiver jeg dem nok. Får nok mer enn nok med den nye kantingen min alikevel.

    Takk for et flott og lærerikt innlegg. Dette må jeg bokmerke for våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så hyggelig at du likte innlegget.
      Jeg høster kun blomstene. Jeg har lest at man kan klippe med en cm av stilken, men jeg har aldri hørt/lest at bladene benyttes.

      Slett