torsdag 11. april 2013

En smart Valurt

Jeg har akkurat funnet ut at jeg har kjøpt en meget smart plante. 

Jeg bestilte nemlig en Valurt 'Goldsmith' fra Garden Living tidligere i vinter. Se her.
Jeg var på jakt etter et litt spennende bladverk og siden denne varianten av valurt er både variegert, lav og mindre spredningslysten enn sin storebror, så fikk jeg lyst til å prøve. Planten kom sammen med sitt reisefølge rett etter påske og slo seg glad og fornøyd ned i en potte jord under lysrør i kjelleren. Der spiret den hurtig opp og foldet ut sine vakre, grønne blader.

Det tok litt tid før jeg oppdaget prikkene...
Hjeeelp!!!


Et raskt nærstudium avslørte at det ikke var bøss eller synsbedrag. Tragedie!
Var Valurten min syk?!
Jeg kjente med fingrene at prikkene var litt opphøyde og følte bekymringen stige...
Tenk om det kunne smitte? Pottene står jo tett i tett.
Alle mulige tanker flimret gjennom hodet mitt og jeg så for meg en valurtplante full av flekker, som spredde seg uhemmet gjennom hagen og smittet alt den kom over av uskyldige naboer.

Det var så utrolig irriterende at akkurat den planten som jeg bare hadde bestilt én av, skulle være angrepet av et eller annet ukjent, skummelt noe. Også den som så så robust og flott ut.
Vakre grønne tegninger på bladene og helt perfekt ellers...

Lettere panisk grep jeg etter fotoapparatet og foreviget den uheldige synderen.
Jeg forfattet et smådesperat skriv med forsikringer om at alle plantene var kommet vel fram og i god vekst, men at denne valurten så ut til å lide av en eller annen ganske så forferdelig sykdom. Jeg forhørte meg om spredningsfare og prognoser og jeg må innrømme at jeg langt bak i hodet vurderte avlivning på stedet.

Jeg hadde ikke ventet lenge etter at jeg trykket på 'send'-knappen, før det ploppet inn en mail i boksen min fra Garden Living.
Åh, for en lettelse!

Valurten min har vorter!

Nå kan det vel hende at vorter ikke akkurat er den helt riktige betegnelsen, men jeg fikk mange forsikringer om at dette er et vanlig fenomen blant Valurt og noen andre planter.

De får slike flekker på bladene tidlig på året, for å lure skadedyr!


Hva var det jeg sa?   En smart Valurt!

Flekkene ligner egg, og på den måten ser det ut som om noen andre allerede har vært der, og skadedyret flyr videre til en annen plante.

Jeg fikk inntrykk av at disse vortene vil forsvinne utover i sesongen.
Sikkert når eggleggingsperioden er over.

Heretter kommer jeg til å rose min lille Valurt for hvert eneste blad den folder ut med vorter på.
Litt hjelp med skadedyrkontrollen i bedet er helt greit!

Egentlig er vortene ganske fine når jeg ser nøyere etter...



6 kommentarer:

  1. Smart plante ja :-)Artig å vite.

    SvarSlett
  2. For en morsom artikkel du her har skrevet. Bra at det ikke var noe farlig som var på gang. Kjempebra at planten styrker seg selv på denne måten! :)

    SvarSlett
  3. Det var en spennende historie om valurten!

    SvarSlett
  4. Så artig at den kamuflerer seg med "vorter" på våren for å lure skadedyr!
    Jeg har merket meg det samme på en del planter i min Spanske hage. Jeg trodde også det var skadedyr angrep og antok videre at plantene hadde overlevd dette når de senere på sommeren var borte, så mange takk for oppklaringen! ;-)
    Ha en fortsatt fin dag og lykke til med valurten!

    SvarSlett
  5. Hei, jeg er på jakt etter valurt.Linken din fungerte ikke. Det kan være de har sluttet å selge den. Vet du kanskje om andre steder den er å få kjøpt?
    Har kjøpt meg frø som jeg har plantet, men har fått høre at det kan ta lang tid før den blir en skikkelig plante.
    Takk for morsom historie om planten. Mye interessant!

    SvarSlett