torsdag 14. februar 2013

Blå ballerina

Blå Akeleie

En yndig Akeleie vipper med hodet i den lette sommerbrisen. Det flagrer mildt i kronblader. Sollyset er så skarpt at det skinner tvers igjennom og viser de blå nervene.
Endelig er det sommer!

Akeleiene er luftige og grasiøse.
De kommer tidlig med frodige tuer av vakre blader. De fyller ut den brune jorden mellom påskeliljer og tulipaner.
Og så, plutselig skyter blomsterstilkene opp og åpenbarer lette skyer av blomster.


Akeleiene formerer seg uten blygsel og frør seg iherdig. Det kan derfor dukke opp mange forskjellige akeleiebarn i hagen. I alle farger og nyanser. Enkle og fylte. Med lange og korte sporer.
Det kommer vel mest an på hvem som dater hvem. (Ikke alltid så lett å holde styr på - de forelsker seg stadig!)






















En rufsete akeleie i gamlehagen min

























På Moseplassen er X-faktor blomsterutgaven blå, i gang. Nå skal de blå kandidatene endelig få komme fram. Og de blå finnes det mange av! Hvem sier vel at de ikke vil ha blått i hagen?
Blått som havet og himmelen!

Jeg gleder meg til å kikke på alle bidragene. Nå har jeg allerede en lang ønskeliste over nye planter til hagen. Både rosa, hvite, røde og orange. Spørs om jeg ikke kommer til å måtte grave plass til mere blått også :)

Ha en fin blå kveld alle hagevenner!
























24 kommentarer:

  1. He-he...I dag har vi valgt samme tittel på vår x-faktor. Så artig da:) Ulike blomster da. Nydelig farge på den frodige akelejen. Hva skulle vi gjort uten akelejen?? Lykke til!

    SvarSlett
  2. Oj oj oj, det var flotte bilder! Det er nesten som man kan føle sommeren komme smygende!

    SvarSlett
  3. Du skriver så poetisk og vakkert om akeleien din, og det var en flott farge på den! Akeleier er et absolutt must i hagen, sånn er det bare :)
    Det er ikke bare du som skriver liste i desse dager, he-he!
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. den blå akelejan är vacker speciellt den gameldags.
    Ha en fin fredag och lycka till
    Kram meta

    SvarSlett
  5. Herlige bilder og herlig tekst! ;)
    Akeleier har blitt en av mine favoritter også.
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  6. Så vackra bilder! Vad fint du skriver. Gillar din sista bild extra mycket, längtar:)).
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder, her er det nesten så man kjenner sommeren. Denne akeleien er jeg veldig glad i(har den selv).
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  8. Du er jammen flink å skrive...veldig kjekt å lese. Så når ein i tillegg får sjå så fine bilde av flotte Akeleier er det ei fryd. Akeleier er ein yndlingsplante som eg har mykje av.....veldig fint bidrag du har.
    Lykke til.

    SvarSlett
  9. Nydelige blå akeleier! De er så fine og elegante. Lykke til!

    SvarSlett
  10. Svært sommerlig ballerina! De må gjerne formere seg i hagen :-)

    SvarSlett
  11. Akeleier en av favorittene til Eplehagemannen så de prøver vi å få til fler av. Kjøpte et par i fjor på hagemessen som skal være gul og en annen som skal være fyllt - i år skal de vel forhåpentligvis blomstre. Jeg skal også så noen akeleier - McKanna og Miss L Huish denne våren.

    Lykke til med dine blå ballerinaer i konkurransen!

    SvarSlett
  12. Å, denne var veldig fin! Akeleie er en vakker blomst synes jeg. har prøvd å få den til å vokse hos meg, men jeg tror kanskje det er litt for kalde vintre her.
    Lykke til!

    SvarSlett
  13. Ingen sommar utan aklejor, dom är helcharmiga, din har en vacker blåfärg :)

    SvarSlett
  14. fine de er :)
    Jeg digger at akkeleiene er så promiskuøse, alltid gøy å få nye spennende varianter i bedene :)

    SvarSlett
  15. Bildene dine gir meg et løft. Blått, sollys og sommer. Lykke til!

    SvarSlett
  16. ´Dejlige billeder! Akeleje er bare indbegrebet af forsommer :) Lykke til!

    SvarSlett
  17. Så nydelige bilder av en veldig fin blomst.
    Jeg er så svak for akeleier med de fine formene og fargene den har og varte opp med.
    En god kandidat med masse X-faktor.
    Maritklem.

    SvarSlett
  18. Nydeleg både tekst og bilde.
    Blå blomster er mine favorittar :)
    Lukke til i konkurransen.
    Anne-Mari

    SvarSlett
  19. Blå blommor är underbara :) jättefina bilder på aklejorna!
    KRAM från mig!

    SvarSlett
  20. Akeleier får jeg aldri nok av :) Lykke til!

    SvarSlett
  21. Nydelige akeleier! Jeg blir bare mer glad i akeleier med årene.
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  22. Så fine bilder du viser! Jeg liker også akeleier godt, hører absolutt til i en romantisk hage:-)

    SvarSlett
  23. Morsom historie og vakre bilder. Jeg har ikke akeleier selv i min hage, men du frister meg :-) Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  24. Akeleier er en blomst jeg har glemt bort litt, men de er jo utrolig flotte da:) Kanskje jeg må vurdere å skaffe meg noen slike?

    SvarSlett